Η συναισθηματική νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας.

Μέσα στο πλαίσιο των πολλών και ποικίλων αλλαγών που συντελούνται έχουν διαμορφωθεί νέα κριτήρια, με βάση τα οποία κρινόμαστε κάθε στιγμή… Δεν μετράει, για παράδειγμα, μόνο το πόσο έξυπνοι είμαστε, ή πόση Εκπαίδευση και πείρα διαθέτουμε, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο χειριζόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους…

Αυτοί οι νέοι κανόνες ελάχιστα σχετίζονται με όσα έχουμε μάθει στο Σχολείο να θεωρούμε σημαντικά… Οι Ακαδημαϊκές επιδόσεις μας λίγο έχουν να κάνουν με τα καινούργια μέτρα και σταθμά. Το νέο κριτήριο ρίχνει ιδιαίτερο βάρος σε ατομικά και προσωπικά χαρακτηριστικά, όπως είναι η Πρωτοβουλία, η Ενσυναίσθηση, η Προσαρμοστικότητα και η Πειθώ.

Η έρευνα εντοπίζει με πρωτοφανή ακρίβεια τις ιδιότητες που χαρακτηρίζουν το άτομο με διακεκριμένη επίδοση. Οι Ιδιότητες αυτές σήμερα είναι πλέον κατανοητές και έχουν ένα νέο όνομα: «Συναισθηματική Νοημοσύνη»…

Αυτό που μετράει, σήμερα, είναι ένας διαφορετικός τρόπος να είσαι έξυπνος:

  • Ένας άλλος τρόπος να χειρίζεσαι τον εαυτό σου,
  • να τα πηγαίνεις καλά με τους άλλους,
  • να συνεργάζεσαι στα πλαίσια μιας ομάδας,
  • να αναπτύσσεις συγκεκριμένες δεξιότητες ζωής ή ηγετικές ικανότητες, αν δραστηριοποιείσαι στα πλαίσια ενός κόσμου εργασίας.
  • Το κόστος της συναισθηματικής βλακείας είναι τεράστιο μέσα σε μια επιχείρηση.
  • Η Τεχνική εξειδίκευση δεν είναι το παν για τη διακεκριμένη απόδοση.

Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι διαχειρίζονται τον εαυτό τους καθώς και ο τρόπος με τον οποίο σχετίζονται με τους γύρω τους αποτελεί πλέον κεντρικό θέμα ακόμη και στις κλασικές θεωρίες περί διοίκησης Επιχειρήσεων.

Κατά τις τελευταίες δεκαετίες έχουν ανακύψει πλέον «καυτά ερωτήματα» γύρω από την ανάλυση και τη θεωρητική βάση του μοντέλου της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, στα πλαίσια της Επιστήμης του Εγκεφάλου.

Η έρευνα αποκαλύπτει την οικτρή ανεπάρκεια στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις εκπαιδεύουν τα άτομα, προκειμένου να αποκτήσουν δεξιότητες που ξεκινούν από την ικανότητα ακρόασης και την καλλιέργεια ηγετικής ικανότητας και φτάνουν μέχρι την ικανότητα δημιουργίας ομάδας και τον αποτελεσματικό χειρισμό της αλλαγής.

Στο πλαίσιο αυτής της Εκπαίδευσης απαιτείται ένας τελείως νέος τρόπος σκέψης, σχετικά με το τι βοηθά τους ανθρώπους να αποκτήσουν ή και να αυξήσουν τη Συναισθηματική τους Νοημοσύνη.

Υπάρχουν κάποιες σημαντικές παρανοήσεις, σχετικά με τη Συναισθηματική Νοημοσύνη. Η πρώτη από αυτές αναφέρεται στην αντίληψη κάποιων ότι στην έννοια και στο περιεχόμενο της συναισθηματικής Νοημοσύνης υπονοείται ότι πρέπει «να είσαι καλός.». Το αντίθετο συμβαίνει : Υπάρχουν περιπτώσεις στρατηγικής σημασίας κατά τις οποίες επιβάλλεται «να μην είσαι καλός”.. καθώς είσαι υποχρεωμένος να φέρνεις κάποιον αντιμέτωπο με μια δυσάρεστη αλλά υποχρεωτική αλήθεια την οποία αποφεύγει.

Μια δεύτερη παρανόηση απορρέει από την πεποίθηση κάποιων ότι στα πλαίσια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης αφήνεις ανεξέλεγκτα τα συναισθήματά σου «εκφράζεις και εκδηλώνεις ότι ακριβώς αισθάνεσαι»… Δεν συμβαίνει, βέβαια, κάτι τέτοιο… Στην πραγματικότητα χειρίζεσαι τα συναισθήματά σου έτσι ώστε να εκφράζονται αποτελεσματικά και με τον κατάλληλο τρόπο.

Η συναισθηματική Νοημοσύνη είναι κάτι που μαθαίνεται σε όλη την Προοπτική της ζωής, σε αντίθεση με το δείκτη Νοημοσύνης ο οποίος δεν μεταβάλλεται ουσιωδώς μετά την εφηβεία…

Η συναισθηματική Νοημοσύνη εξακολουθεί να αναπτύσσεται όσο προχωρούμε στη ζωή και διδασκόμαστε από τις εμπειρίες μας (ικανότητα να χειρίζομαι τα συναισθήματα και τις παρορμήσεις μου, να βρίσκω κίνητρα, να βελτιώνω την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές μου δεξιότητες κ.λ.π.)

Είναι, κατά κάποιο τρόπο μια άλλη εκδοχή της ωριμότητας…

Πηγές:

  • H Συναισθηματική Νοημοσύνη , D. Goleman
  • Η συναισθηματική Νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας , D. Goleman
  • Management και Συναισθηματική Νοημοσύνη, Β. Μπρίμια
  • Ο Νέος ηγέτης , D. Goleman, Boyatzis , Mc Kee
  • Bάλτε στόχο το Χρυσό. John C. Maxwell
  • Οι 21 ΑΠΑΡΑΒΑΤΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ
  • ΞΕΧΩΡΙΣΤΕ. ΑΝΑΚΑΛΥΨΤΕ ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΣΑΣ – ΔΙΑΚΡΙΘΕΊΤΕ ΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΑΣ, MARCUS BUCKINGHAM

Προσθέστε ένα σχόλιο

Διαβάστε επίσης
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ: Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΉ ΤΗΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΑΣ … (Πρώτα «αγγίζω την…