Το ευχάριστο σχολείο
(Για ένα πιο εύκρατο κλίμα στο χώρο της τάξης, – εμψύχωση στη διδασκαλία και τη Μάθηση)
1. Ο σκοπός….
- Το σχολείο να είναι χώρος ευχάριστος και δημιουργικός. Τα παιδιά να τον απολαμβάνουν. Να διασκεδάζουν και να ψυχαγωγούνται. Όχι να τον βιώνουν ως ένα περιβάλλον ανίας και πλήξης. Αντίθετα: πρέπει με συγκεκριμένα στοιχεία να γίνεται ένας χώρος ασφαλής ελκυστικός, ώστε οι μαθητές να αισθάνονται ότι είναι ευπρόσδεκτοι και έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ενδιαφέροντα πράγματα σ’ αυτόν.
- Το σχολείο δεν πρέπει να περιορίζεται σε μια αυστηρή διδακτέα ύλη. Ούτε να προκαλεί άγχος στους μαθητές δημιουργώντας τους εμπόδια. Θα πρέπει η εκπαιδευτική διαδικασία να γίνει γοητευτική. Η σχολική τάξη να μοιάζει με μια κυψέλη από δραστήρια μέλη και συνεργαζόμενα άτομα, που δεν θα αποκομίζουν απλά γνώσεις, αλλά μέσα από μια σχέση εμπιστοσύνης, θα απολαμβάνουν το εκπαιδευτικό βίωμα.
- «Πρέπει το σχολείο να γίνει το δικό τους σχολείο: οι σχέσεις μέσα σ’ αυτό το σχολείο να είναι σχέσεις εμπιστοσύνης, καλής επικοινωνίας και ευχαρίστησης».
- Να μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του παιδιού: να παίξει, να χορέψει να μαγειρέψει, να ζωγραφίσει, να δημιουργήσει, να φροντίσει να πειραματιστεί, να νιώσει μέλος μιας ομάδας, να εκφραστεί όπως επιθυμεί, να κάνει το χώρο του φωλιά ευτυχίας και γνώσης ουσιαστικής..!
Οι στόχοι:
- Το σχολείο να γίνει ένα μέρος ασφαλές, καθαρό και φιλόξενο. Βασικός τρόπος με τον οποίο ένα σχολείο μπορεί να μεταβιβάσει αυτήν την αίσθηση έλξης και ασφάλειας στους μαθητές είναι η οργάνωση και η καθαριότητα του χώρου. Τα σχολικά κτήρια και οι υπόλοιποι χώροι διαμορφώνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να μεταδίδουν στα παιδιά ευχάριστα συναισθήματα.
- Το μοντέλο του σχολικού περιβάλλοντος περιορισμένο αυστηρά στη διδακτέα ύλη, αποθαρρύνει τα παιδιά. Πιο πολύ χρειάζονται ένα περιβάλλον ευχάριστο και ελκυστικό, λιγότερο εντοπισμένο στα μαθήματα, στις εξετάσεις, στην απόδοση και περισσότερο εστιασμένο στο ποιος είμαι, πως σκέφτομαι, πώς αισθάνομαι ως άνθρωπος, πώς συνδέομαι και συνεργάζομαι με τους άλλους, πώς περνάω καλά στο σχολείο και απολαμβάνω το εκπαιδευτικό βίωμα.
- Καθιέρωση ενός κλίματος χαράς και συνεργασίας μέσα στη σχολική τάξη. Το σχολείο δεν πρέπει να στοχεύει μόνο στη διδασκαλία και τη μάθηση, αλλά και στη χαρά και στο παιχνίδι.
- Καλύτερη γνωριμία με τους μαθητές μας και ενθάρρυνσή τους να γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, μέσω της ανάπτυξης δεξιοτήτων επικοινωνίας. Οργάνωση δράσεων παρέμβασης που δεν θα διαταράξουν τις ισορροπίες στις διαπροσωπικές σχέσεις. Παροχή στους μαθητές χώρου και χρόνου για προσωπική έκφραση.
- Υιοθέτηση μια θέσπιση κανόνων σεβασμού, ευγενικής συμπεριφοράς, αρμονικής συνεργασίας και υπευθυνότητας για τη μείωση της παραβατικής συμπεριφοράς.