Επανασχεδιάζοντας τα σχολεία του μέλλοντος

Τα σχολεία μας, άραγε, είναι εναρμονισμένα με τον 21 αιώνα;

Δεν θα έπρεπε οι μέθοδοι διδασκαλίας να εξελιχθούν,
όπως συμβαίνει με τις ζωές μας και την σύγχρονη βιομηχανία;
Θα εξετάσουμε πως κάποιοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο
αναθεωρούν ό,τι έχει να κάνει με την παιδεία.

Η εκπαίδευση έχει να αντιμετωπίσει πολλά εμπόδια…
όμως σε κάποια μέρη του κόσμου, νέες τεχνολογίες και νέες δημιουργικές μέθοδοι συμμετοχής των μαθητών, έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας.

Θα ρίξουμε μία ματιά στις αλλαγές που συντελούνται.
Καθώς οι σύγχρονες βιομηχανίες εξελίσσονται με ταχείς ρυθμούς, έχουμε ανάγκη από μαθητές που είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, και είναι έτοιμοι για την αγορά εργασίας του 21 αιώνα. Μπορεί όμως το σχολείο να προσφέρει αυτή την εξειδίκευση;

Πάμε στην Αυστραλία για να μάθουμε.

Το Sheldon College στο Brisbane, της Αυστραλίας, δέχεται μαθητές από 15 μηνών, μέχρι 12 ετών. Οι κτιριακές του εγκαταστάσεις θα μπορούσαν να συναγωνιστούν αυτές πανεπιστημίου. Στο κτίριο στεγάζεται το κέντρο επιχειρηματικότητας, ένα εργαστήριο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, εργαστήριο ρομποτικής, καθώς και στούντιο τηλεοπτικών παραγωγών. Στα εργαστήρια υπάρχουν υποδομές για ρομπότ που λειτουργούν μέσα από iPad, τα οποία επιτρέπουν τη συνεργασία μαθητών με καθηγητές, που μπορεί να βρίσκονται σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη. Πρόκειται για μία καινοτόμο τεχνολογία, που βοηθάει τους μαθητές να εξοικειωθούν με τη ρομποτική.

Οι τάξεις του χθες έχουν αντικατασταθεί από μεμονωμένα ipad, συνεργατικά φυτώρια και εξειδικευμένα εργαστήρια ενθαρρύνουν την μάθηση που βασίζεται στην ανάπτυξη συγκεκριμένων πρότζεκτ. Η πρωτοποριακή αυτή μέθοδος διδασκαλίας, έχει αποδώσει καρπούς σε κάποιους μαθητές.

Το LINQ centre επιτρέπει στους μαθητές να εξελίξουν την καριέρα τους με το να αναπτύξουν την δική τους ταυτότητα και τα δικά τους προϊόντα ενώ είναι ακόμα στο σχολείο. Κάποιοι από τους μαθητές στο τμήμα των μμε, λειτουργούν ως εκπαιδευόμενοι εργαζόμενοι, οι οποίοι δημιουργούν διαφημιστικά για την τηλεόραση και το σινεμά, βιντεοσκοπώντας τις εκδηλώσεις του σχολείου.

Παρά την αύξηση στις δημόσιες επενδύσεις, το εκπαιδευτικό σύστημα της Βραζιλίας, παλεύει να σταθεί στα πόδια του. Στην τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, η Βραζιλία κατετάγη στην 60 θέση από τις 75 συνολικά. Υπάρχουν όμως κάποια πρωτοποριακά πρότζεκτ που αναδιαμορφώνουν το χάρτη στης εκπαίδευσης.

Πάμε στο Ρίο ντε Τζανέιρο να δούμε πως.

Όταν οι Βραζιλιάνοι πραγματοποιούσαν μαζικές αντικυβερνητικές διαδηλώσεις πριν από δύο χρόνια, η βελτίωση της εκπαίδευσης ήταν ένα από τα βασικά αιτήματα. Η αλλαγή συντελείται με αργούς ρυθμούς. Ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό μοντέλο που εφαρμόζεται δοκιμαστικά στο Ρίο, γεννάει πολλές ελπίδες. Τα τελευταία τρία χρόνια, το δημόσιο σχολείο Chico Anysio, δοκιμάζει ένα διαφορετικό μοντέλο εκπαίδευσης, το οποίο επικεντρώνεται στους ίδιους τους μαθητές και όχι απλά στην απόκτηση γνώσης. Σε αυτό το ενδιαφέρον περιβάλλον, η κριτική σκέψη, η περιέργεια και η επικοινωνία, είναι τα κλειδιά. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά.

Σε αυτό το δημόσιο σχολείο του Ρίο, το εκπαιδευτικό προσωπικό, δοκιμάζει μία νέα μέθοδο διδασκαλίας. Δεν υπάρχουν κουδούνια που σηματοδοτούν την έναρξη και λήξη των μαθημάτων. Οι μαθητές μαθαίνουν να διαχειρίζονται μόνοι τους το χρόνο τους.

Μία ακόμη αντισυμβατική ρήξη είναι ότι τα μαθήματα δεν γίνονται στις συνηθισμένες τάξεις. Η επιτυχία του σχολείου σημαίνει ότι το κράτος θα δοκιμάσει να εφαρμόσει αυτό το μοντέλο σε άλλα τέσσερα σχολεία του χρόνου. Σε μία χώρα όμως που το εκπαιδευτικό σύστημα χωλαίνει, τα βήματα γίνονται με αργούς ρυθμούς.

Είδαμε τα παραδείγματα που έχουν στο επίκεντρο τον μαθητή, τι άλλο όμως θα μπορούσε να αλλάξει τις επόμενες δεκαετίες; Μιλήσαμε με τον ειδικό σε θέματα παιδείας Γκράχαμ Μπράουν Μάρτιν , για να μάθουμε ποιες είναι οι φιλοδοξίες του για το μέλλον.

Στο μέλλον, η ιδέα της τάξης θα είναι τελείως παρωχημένη. Το σύστημα εκπαίδευσης και ο τρόπος διδασκαλίας θα αλλάξουν σημαντικά. Η έλευση νέων τεχνολογιών και η εξέλιξη της διδασκαλικής αποστολής θα αναδιαμορφώσουν τελείως το σχολείο όπως το ξέρουμε σήμερα. Ο Γκράχαμ Μπράουν Μάρτιν , είναι ο ιδρυτής της “Γνώσης χωρίς σύνορα”, ένα παγκόσμιο think tank, που έφερε μαζί νέους εκπαιδευτικούς, τεχνολογικά καταρτισμένους, που θέλουν να μοιραστούν συναρπαστικές ιδέες για το μέλλον της εκπαίδευσης. Τα σχολεία τα οποία βοηθάει να αναπτύξουν τέτοια φιλόδοξα προγράμματα, θα είναι τα σχολεία του μέλλοντος.

Φανταστείτε διαφορετικούς τρόπους μετάδοσης της γνώσης. Το πρωί ο Γκράχαμ Μπράουν Μάρτιν, ο οποίος είναι μεταμφιεσμένος, έφερε μαζί παιδιά και γονείς ώστε να πάρουν μέρος σε ένα πείραμα, στο οποίο οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν και να καταγράψουν τις επιδόσεις των γονιών τους. Ο κόσμος γυρίζει ανάποδα.

Ο Γκράχαμ Μπράουν Μάρτιν μας είπε:

“Η μάθηση δεν είναι μία διαδικασία που λαμβάνει χώρα μόνο στο σχολείο.

Εκτός σχολείου προσπαθούμε να τους κάνουμε να αποκτήσουν την περιέργεια που έχουν οι νέοι άνθρωποι. Εννοώ ότι ως κοινωνία χρειαζόμαστε περισσότερους νέους που θα ασχολούνται με τις επιστήμες. Οι νέοι άνθρωποι πρέπει να σκέφτονται τα πράγματα με νέους τρόπους. Και γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να σκεφτούμε πως αλλάζει η εκπαίδευση. Δεν χρειαζόμαστε άλλους υπαλλήλους γραφείων και εργάτες σε εργοστάσια. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι δημιουργικούς ανθρώπους που θα καινοτομήσουν.

Η συγκεκριμένη πτυχή για το πως αλλάζει η εκπαίδευση είναι μέσα από αξιολογήσεις διαφόρων παραμέτρων που αλλάζουν. Όταν αξιολογούμε τα ίδια δεδομένα, παίρνουμε τα ίδια αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μιλήσαμε σήμερα για συνεργασίες μέσα στις κοινωνίες και πόσο σημαντικές είναι. Όταν γίνονται εξετάσεις βλέπεις τα παιδιά να κάθονται το ένα σε απόσταση τριών μέτρων από το άλλο κρατώντας ένα χαρτί και ένα μολύβι. Αυτό είναι σαν να μην ζούμε στο 21 αιώνα.

Τι θα λέγατε να είχαμε εξετάσεις όπου θα ήταν υποχρεωτικό ο μαθητής να έχει μαζί του τηλέφωνο, κομπτιούτερ ή τάμπλετ; Όπου θα ήταν επιβεβλημένο να μιλήσεις σε κάποιον και να συγκρίνεται τις απαντήσεις. Αυτό είναι προτιμότερο από το να προσπαθείς να ανακαλείς στη μνήμη σου όσα έμαθες. Είναι καλύτερο να προσπαθείς να επιλύεις ένα θέμα μέσα από την συνεργασία και να προσπαθείς να σκεφτείς ποιος είναι κατάλληλος να σε βοηθήσει”.

Τι αλλαγές προβλέπεται ότι θα συμβούν στο μέλλον στην εκπαίδευση;

Είναι η τεχνολογία το επόμενο βήμα; Μοιραστείτε τις σκέψεις σας και την εμπειρία σας στα social media του euronews.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Διαβάστε επίσης
Εστιάζει στη βιωματική εκπαίδευση, τη διαφορετικότητα και την ατομική ελευθερία…
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται από αντιγραφή !!