Ωραία. Η επιχείρησή σου είναι έτοιμη, το «σαλόνι» της τακτοποιημένο, τα προϊόντα σου ελκυστικά και έτοιμα να αγοραστούν. Γιατί νιώθεις ότι κάτι λείπει; Πώς θα διαλαλήσεις τα καλούδια σου; Πώς θα πείσεις ότι είσαι ο καλύτερος, ο ποιοτικότερος, ο πιο επαγγελματίας απ’ όλους; Σήμερα, σε μια εποχή που η πληροφορία είναι παντού και το κοινό σου συνήθως «σκανάρει» και σπάνια διαβάζει, είναι αναγκαίο να επικοινωνήσεις, να πεις την ιστορία σου, να μεταδώσεις το μήνυμά σου, να δώσεις πληροφορίες και αυτό που λες να είναι πάντα ενδιαφέρον και ποτέ βαρετό. Ακούγεται δύσκολο; Ναι. Είναι πράγματι δύσκολο; Όχι απαραίτητα. Ιστοσελίδα, έντυπο, social media, διαφήμιση. Μπορεί να έχεις επενδύσει ή να σκέφτεσαι να επενδύσεις σε ένα από αυτά ή και σε όλα αυτά μαζί, όμως χωρίς ένα δυνατό κείμενο, χωρίς την επιλογή του κατάλληλου μηνύματος που σου ταιριάζει και, εν τέλει, σε αντιπροσωπεύει, όλα αυτά τα εργαλεία είναι κενά περιεχομένου, αποδυναμώνονται. Το περιεχόμενο, δηλαδή οι λέξεις, είναι δύναμη, είναι κλειδιά που μπορούν να ανοίξουν πόρτες, να σε βγάλουν από την αφάνεια και να σε κάνουν γνωστό. Αρκεί να ξέρεις πώς να τους…φερθείς.
Να μερικοί βασικοί κανόνες:
1. Να είσαι εντός θέματος.
Είχε δίκιο η φιλόλογός σου· μην πλατειάζεις και έχε πάντα στο μυαλό σου το γιατί επικοινωνείς. Μην στολίζεις πολύ τα κείμενά σου γιατί υπάρχει κίνδυνος να «χάσεις τη μπάλα» και στην τρίτη γραμμή ο αναγνώστης σου να πάει παρακάτω.
2. Μίλα απλά.
Οι πολυσύλλαβες λέξεις και οι περισπούδαστες εκφράσεις δεν είναι πάντα αποτελεσματικές και εγώ τις παρομοιάζω με νάρκες: αν τις χρησιμοποιήσεις λάθος, θα εκραγούν και τότε θα έχεις σοβαρές απώλειες. Είσαι σίγουρος πότε χρησιμοποιείται το «εξ απαλών ονύχων»*;
3. Προσπάθησε να είσαι χρήσιμος.
Δώσε μία πολύτιμη πληροφορία, κάνε το κοινό σου να νιώσει ότι έχεις κι άλλες πολλές στο ντουλάπι σου και ότι πρέπει να σε εμπιστευτεί.
4. Μην αντιγράφεις αυτό που διάβασες.
Ναι, είναι εξαιρετική η ιστοσελίδα της αμερικάνικης εταιρείας που κάνει ακριβώς ό,τι κάνεις κι εσύ. Όμως, μπορείς να υποσχεθείς αυτό που υπόσχεται; Ποιο είναι το κοινό της; Είναι ίδιο με το δικό σου; Ποιες είναι οι αγοραστικές συνήθειες και πρακτικές στις ΗΠΑ; Είναι ίδιες με τις ελληνικές;
5. Δεν είμαστε όλοι μεταφραστές.
Ακόμα κι αν έχεις πάρει με Α+ το Lower, αυτό δε σημαίνει ότι μπορείς να ξεπατικώσεις το αγγλικό έντυπο που έπεσε στα χέρια σου για να φτιάξεις ένα ίδιο. Είναι προτιμότερο να δημιουργήσεις από την αρχή ένα δικό σου, που θα είναι πρωτότυπο, ακριβές και σίγουρα πιο αποτελεσματικό από ένα ξένο κακομεταφρασμένο.
6. Δώσε σημασία στα απλά.
Πράγματι κάνουν τη διαφορά. Μία καλογραμμένη επιστολή σε έναν συνεργάτη προσθέτει κύρος, αξιοπιστία και βάζει ένα σημαντικό λιθαράκι σε αυτό που λέμε «επαγγελματικό προφίλ». Εάν όλα αυτά σου φαίνονται σύνθετα, ή πολύ απλά απαιτούν χρόνο και ενέργεια που δεν μπορείς να διαθέσεις, υπάρχουν οι ειδικοί. Μπορείς πάντα να ζητήσεις τη βοήθειά τους.
*Παρότι χρησιμοποιείται ευρέως με τη σημασία της επιφανειακής ενασχόλησης με κάτι (π.χ. «Χθες στην εκπομπή του ασχολήθηκε εξ απαλών ονύχων με το θέμα»), στην πραγματικότητα σημαίνει από πολύ μικρή ηλικία, από τότε, δηλαδή, που τα νύχια κάποιου ήταν απαλά.
Έλενα Χουρμουζιάδη